wprowadzony: 2020-03-24 15:22:03
Zdalne nauczanie
ostatnia aktualizacja: 2020-03-24 15:22:59

Informacje dla nauczycieli, uczniów i rodziców/opiekunów prawnych
 o kształceniu na odległość w szkole, z uwzględnieniem higieny pracy uczniów i nauczycieli oraz zasad bezpieczeństwa w sieci.

 

W związku z zaistniałą sytuacją związaną z zagrożeniem zakażenia koronawirusem w Szkołach ZDZ w Lublinie wprowadza się zdalne nauczanie wprowadzające nowe treści programowe, aby zapewnić uczniom realizację podstawy programowej.

Zdalne nauczanie jest realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej  w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

 W kształceniu na odległość proces nauczania jest pobudzany i kierowany przez nauczyciela w sposób pośredni i ciągły za pomocą różnych mediów pozwalających pokonać dystans.

 Mediami nauczania mogą być: telefon, laptop, tablet, komputer stacjonarny tj. środki pośredniczące w procesie komunikowania prezentujące treści nauczania.

 Nie każde medium nadaje się w jednakowy sposób do pełnienia określonej funkcji kształceniowej w danym procesie nauczania, należy więc dokonać wyboru odpowiedniego do danej sytuacji edukacyjnej środka przekazu z uwagi na wiek odbiorcy lub prezentowane treści.

W nauczaniu na odległość musimy brać pod uwagę umiejętności informatyczne nauczycieli, ale głównie zdolności percepcyjne uczniów i posiadane przez nich media, wymagany sprzęt i narzędzia. 

1. Nauczanie zdalne będzie prowadzone za pomocą:

  • dziennika elektronicznego
  • pocztę elektroniczną
  • dostępnych komunikatorów np. Messenger, Skype itp.
  • inne – np. chatt room itp.

Nauczyciele korzystają ze stron internetowych, materiałów dydaktycznych i materiałów prezentowanych w programach telewizyjnych i radiowych  rekomendowanych przez MEN oraz innych materiałów.

 

 2.Praca Nauczyciela

  • Nauczyciel jest dostępny dla ucznia zgodnie z funkcjonującym planem nauczania w danym oddziale.
  • W trakcie lekcji z daną klasą nauczyciel  przesyła przygotowane  materiały dydaktyczne oraz utrzymuje kontakt z uczniami odpowiadając na przesyłane zapytania uczniów, daje im  wskazówki, przekazuje instrukcje, przesyła informacje zwrotne dotyczące prac wykonanych samodzielnie przez uczniów. Ponadto sprawdza prace i przesyła odpowiedzi do zadań, oraz przydatne linki i pliki do samodzielnej nauki uczniów. Nauczyciel kieruje procesem kształcenia, stwarzając warunki do pracy indywidualnej, grupowej i zespołowej
  • Każdy uczeń w trakcie lekcji powinien przesłać  mailowo wykonane zadania, ćwiczenia itp. z danej lekcji.
  • Dla  uczniów, którzy nie mają komputerów a jedynie do dyspozycji telefony – smartphony nauczyciel musi dostosować przesyłanie zadań do możliwości odbioru pracy przez ucznia – przysyła wiadomości, sms. W tym przypadku należy wyznaczyć uczniowi dłuższy termin czasu na odesłanie zadań, jednak najpóźniej  do godz.18.00.
  • Zadania, prace które wymagają większego nakładu pracy należy taktować indywidualnie i wyznaczać czas realizacji stosownie do zadania.
  • Sprawdzanie wiadomości i umiejętności będzie prowadzone przez każdego nauczyciela według specyfiki przedmiotu ( szczegóły w WSO). - Każdy nauczyciel poinformuje ucznia o sposobie sprawdzania jego wiedzy i umiejętności.
  • Nauczyciele muszą dostosować metody i formy nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów

3. Praca ucznia

Każdy uczeń jest zobowiązany do sprawdzania wiadomości na dzienniku elektronicznym, poczcie elektronicznej i kontaktowania się ze swoimi nauczycielami zgodnie z planem zajęć danego oddziału – tzn. 5 lekcja – matematyka – kontakt z nauczycielem matematyki. Ponadto nauczyciele
w pierwszym dniu funkcjonowania zdalnego nauczania określą sposoby kontaktowania się ze swoimi uczniami.

Uczeń:

  • jest zobowiązany do nauki zdalnej pod kierunkiem nauczyciela - tzn. wykonuje zadania, ćwiczenia, projekty itp. w wyznaczonym przez nauczyciela czasie
  •  utrzymuje ścisły kontakt z nauczycielem i w przypadku trudności zgłasza każdy problem nauczycielowi

4. Zadania Wychowawcy

Każdy wychowawca:

  • zobowiązany jest do utrzymywania systematycznych kontaktów z wychowankami i  ich rodzicami/opiekunami prawnymi.
  • wspiera uczniów w edukacji zdalnej
  • utrzymuje kontakt z nauczycielami w celu rozwiązywania problemów – np. braku kontaktu ucznia z nauczycielem danego przedmiotu
  • monitoruje  aktywność uczniów i motywuje ich do aktywnej pracy w domu
  • informuje rodziców/opiekunów prawnych  o postępach w nauce ich dzieci

5. Zasady bezpiecznej pracy przy komputerze

 Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze, ekranie telefonu itp. pozwala zniwelować skutki wpatrywania się w monitor przez kilka godzin, co może bardzo obciążać wzrok. W przypadku siedzącej pracy przed komputerem ważny jest odpowiedni dobór mebli. Kluczowe jest, aby krzesło miało regulowaną wysokość, fotel biurowy powinien mieć także regulowane odchylenie oparcia.

Zarówno uczniów jak i nauczycieli obowiązują zasady higieny pracy. W celu zachowania odpowiednich warunków i sposobu realizacji nauczania na odległość zaleca się stosowanie przerw podczas nauki zgodnie z przyjętymi przerwami w szkole.

Nauczyciele powinni stosować różne metody i techniki pracy, aby uczniowie nie przesiadywali zbyt długo przy komputerze (różnorodność zadań – karty pracy, zadania opisowe itp.).
 

 Podstawowe zasady użytkowania komputera, telefonu, tabletu, itp.

 Należy:

  • Przed przystąpieniem do pracy rozgrzać nadgarstki, palce, przedramiona,
  • W pozycji siedzącej zachować naturalne krzywizny kręgosłupa i nie garbić się, · Podpierać plecy w okolicy lędźwiowej,
  • Opierać przedramiona na podłokietnikach,
  • Pamiętać o tym, ze górna krawędź monitora znajdowała się na wysokości oczu lub niżej,
  • Co godzinę przerywać pracę lub zabawę i odpocząć – wykonać ćwiczenia relaksacyjne lub chociaż zmienić pozycję ciała,
  • Wietrzyć pomieszczenia,
  • Stosować ćwiczenia relaksacyjne oczu,
  • Używać okularów korekcyjnych jeśli mamy wady wzroku,

Nie należy:

  • Używać sprzętu elektronicznego w skręcie tułowia,
  • Ściskać kurczowo myszki, telefonu,
  • Uderzać mocno w klawisze,
  • Spędzać długiego czasu używając sprzętu elektronicznego.

6. Zasady bezpieczeństwa w sieci

Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi komputera, smartphona czy też usług internetowych.

 

Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni, z którymi mogą się Państwo spotkać, należą:

  • ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.),
  • kradzieże tożsamości,
  • kradzieże (wyłudzenia), modyfikacje bądź niszczenie danych,
  • blokowanie dostępu do usług,
  • spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  • ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję).

 Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:

  • Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowego i spyware. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym.
  • Aktualizuj oprogramowanie oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie).
  • Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia.
  • Co jakiś czas skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować.
  • Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą skanera.
  • Staraj się nie odwiedzać zbyt często stron, które oferują niesamowite atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, albo łatwy zarobek przy rozsyłaniu spamu) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
  • Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich.
  • Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych w formie otwartego tekstu.
  • Wykonuj kopie zapasowe ważnych danych.